Vem uppfann bilen

Vem uppfann bilen

Emma Lundqvist
Emma Lundqvist
24 november 2025·
3 min läsning

Du sitter i en bil och kör iväg. Men vet du vem som uppfann den? Många tror att bilen bara dök upp en dag, helt färdig. Sanningen är mycket mer spännande det tog en tjuv, hans hustru och många andra uppfinnare för att skapa det vi använder varje dag.

Karl Benz och det första patentet

År 1886 tog Karl Benz patent på något helt nytt världens första praktisk bil. Den hette Benz Patent-Motorwagen och såg väldigt annorlunda ut än dagens bilar. Den hade bara tre hjul, en liten motor med en cylinder och kunde producera 0,75 hästkrafter. Det låter svagt, men det räckte. Karl Benz tillverkade bara 25 exemplar av denna bil. Ändå räknas de som de första riktiga, användbara bilarna med bensinmotor. Tidigare fanns det experiment och konstiga maskiner, men inget som faktiskt fungerade i verkligheten.

Bertha Benz helt glömd hjältinna

Karl Benz fick all äran, men hans hustru Bertha var genial. År 1888 tog hon bilen och körde iväg helt utan Karls tillåtelse. Med sig hade hon bara två söner. Vägen var långt och dålig. Bilen gick sönder flera gånger under resan, och Bertha reparerade den själv med sitt undertyg som isolering (helt sant, vilket är ganska häftigt om man tänker på det). Den här körningen bevisade att bilen verkligen fungerade. Utan Berthas mod skulle få människor ha trott på uppfinningen.

Andra uppfinnare och en snäll tävling

Samtidigt som Karl Benz arbetade på sin bil gjorde andra samma sak. Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach utvecklade motorer och bilar på 1880-talet. Men varför vann Benz? Hans bil var första som man faktiskt patenterade och började sälja. Daimler och Maybach gjorde motsatta val de fokuserade på motorer till andra fordon istället. Benz vann inte genom att vara smartare, utan genom att våga något helt annat än konkurrenterna.

Sveriges egen bilhistoria från import till eget skapande

Sverige fick sin första bil 1891 när industrimannen Salomon August Andrée importerade en Benz-modell. Den visades på Göteborgsutställningen och folk blev helt slagna. År 1897 byggde ingenjören Gustaf Erikson sin egen bil vid Surahammars bruk. Han hade studerat bilar i Tyskland och England, och nu ville han skapa en svensk version. Den bilen finns fortfarande bevarad på Tekniska museet i Stockholm. Gustaf Erikson kallas Sveriges automobilens fader. Från bara 15 bilar år 1900 växte antalet till 150 000 år 1930 en explosion som förändrade allt.

Från bensin till ström bilens jättesprång

På 1900-talet gjorde Henry Ford något revolutionerande. Han började tillverka bilar på ett nytt sätt snabbt och billigt. Plötsligt kunde vanliga människor köpa bilar, inte bara rika. Men här är något många glömmer: de första elbilarna fanns redan! Runt 1900 fanns de faktiskt elbilar som körde tystare och renare än bensinbilar. De försvann dock för att de hade kort räckvidd och långsam laddning. Bensinbilarna vann slaget. Nu över 100 år senare, händer samma sak igen elbilar gör sitt genombrott eftersom batterier blev mycket bättre.

Nästa gång du sitter i en bil, tänk på Karl och Bertha Benz. Utan deras experiment och hennes mod hade vägen sett helt annorlunda ut. Du kan läsa mer om detta på museer eller genom att söka på gamla biltävlingar historien om bilen är mycket mer spännande än vi ofta tror.

Dela: